Lösning och koncept "Energi"

"En fordonsvåg kommer lastad"

Timmy Jansson, Flintab

Flintabs fordonsvågar finns snart på varje ställe värt namnet i Sverige. En av de senaste att komma på plats är vid Eskilstuna kraftvärmeverk. Vi följde monteringen. Det är ett tungt precisionsjobb, säger Timmy Jansson, en av Flintabs män i Mälardalen.

Det går inte att missa kraftvärmeverket. Den kraftiga rökpelaren stiger mot skyn och syns över stora delar av staden en klar och råkall dag som den här. Verket eldar flis, bark och spån. Energin som utvinns förser 90 procent av drygt 100 000 Eskilstunabors värme och 30 procent av deras el.

– En stock på fyra meter och 30 cm i diameter tar sex sekunder att förbrännas i pannan, det ger lite perspektiv på elindustrin i stort, menar Linus Brolin, bränslesamordnare vid Eskilstuna Energi & Miljö.

Sammanlagt bränns 4 800 kubikmeter flis per dag, vilket levereras från en mängd entreprenörer i närområdet. Trafiken in och ut på området är således konstant under högsäsongen november till mars.

– 80-130 lastfordon vägs in dagligen om vintern, berättar Brolin. För det krävs det två fordonsvågar som står pall år ut och år in och som skickar oss på mikrodelen rätt data.

Verket i Eskilstuna byggdes år 2000, samtidigt installerade Flintabs våg, den som nu ska bytas ut mot en toppmodern. På området finns även en andra våg, även den Flintabs, från 2019.

Klockan har slagit tio och lyftkranen är på ingång. En lastbil med vågbryggan på flaket står parkerad intill den nygjutna betongkonstruktionen. Det är hög aktivitet, orange saftblandare gör alla inblandade uppmärksamma på att något viktigt är i görningen. En i Flintabs stab i Mälardalen heter Jan Teplij:

– När jag började jobba för Flintab för 24 år sedan tänkte jag att det kan inte behövas så många stora vågar, men oj vad fel jag hade. Det har gått i ett, skrattar han.

– Folk i gemen har väldigt lite koll på vad vågar används till, det var samma sak med mig. Men det har man ju lärt sig att utan dem hade mycket av samhällets logistik inte fungerat.

Den 22 år gamla vågen ligger fortfarande kvar, parallellt med det nya betongfundamentet. Linus Brolin står och övervakar arbetet:

– Vågen har tjänat oss väl in i det sista, men nu finns det knappt några reservdelar kvar att få tag i till den och de viktiga lastcellerna har gjort sitt.

Krokarna är på plats, kranförare Mattias Boström får tecken att inleda lyftet, sorlet i arbetslaget tystnar, all fokus riktas mot bryggan i luften.

Sakta, sakta intar den position och sänks, millimeter för millimeter. Flintabs manskap är utplacerade i varsitt hörn, alla halvligger för att kontrollera att bultarna hamnar i perfekt läge.

– Fordonsvågar är ett precisionsinstrument, allt hänger på små finkänsliga detaljer, säger Timmy Jansson och pustar ut.

Därefter monterar han och Teplij dit de nya lastcellerna. Sedan är det bara elektroniken kvar, bara och bara…

Av Flintabs sammanlagt 30 tekniker är fyra stationerade i Eskilstuna med Mälardalen som ansvarsområde. De nymonterar, underhåller och kalibrerar vågar.

Flintabs service- och supportchef Jonas Tengbrand berättar:

– Vi har 700 ton vikter utspridda över hela landet, vikter som vi tar av när vi testväger, som här lägger vi på 40 ton för att se att den visar 100 procent korrekt.

Flintabs kaffetermosar levereras, det är dags att fira ett lyckat dagsverk i kylan. Linus Brolin tar en värmande styrketår:

– Flintabs vågbryggor erbjuder de det mest professionella systemet, konstigare än så är det inte. Lika mycket värdesätter vi den snabba och effektiva servicen, se bara en dag som denna, personalen är smidig att ha och göra med och allt kommer på plats som det ska.

Kontakta oss, så berättar vi mer.

Magnus Wallin
Regionsäljare Norr
060-58 05 19
magnus.wallin@flintab.se

Marcus Patring
Regionsäljare Stockholm, Gotland
08-408 06 400
marcus.patring@flintab.se

Henrik Kindstedt
Regionsäljare Mellan
060-58 05 19
henrik.kindstedt@flintab.se

Erik Kassermo
Regionsäljare Syd
036-31 41 08
erik.kassermo@flintab.se

Läs mer om Fordonsvåg 14-15

Fordonsvåg med innovativ konstruktion och exceptionell driftsäkerhet