Lösning och koncept "Miljö och Återvinning"

"Det är viktigt att få feedback ute på fältet"

Lars Carlgren, offertingenjör, Flintab.

NCC Industry styr och kontrollerar sina 80 fordonsvågar från sitt kundcenter på Pulsenområdet i Borås. Flintab gjorde ett rutinbesök på sambandscentralen Kundcenter för att se hur arbetet med Viktoria2 fortskrider.

Kontorslandskapet breder ut sig på våning två. Flitens lampa lyser bakom skärmväggarna. Här sköter medarbetarna kommunikation och kontroll av vägningar ute i Sverige och Norge.

– Registreringssystemet Viktoria2 ger en fantastisk översikt, inte nog med att vi tar in alla siffror och all data vid vägningarna, vi övervakar alla fordon in och på vågarna med rullande kamerabilder, säger Jamina Westberg, operatör på NCC Industry.

Viktoria2 har gjort konfigurationen möjlig. Härifrån kundcentret i Borås leds fordonsvågar på sammanlagt 80 anläggningar i Sverige, ett robust system som driftas i en Azure-miljö i Microsofts nordeuropeiska moln. 

– Nu behöver det inte sitta någon vid varje anläggning och sköta vågen, inflikar Carlgren.

Allt sköts härifrån kundcentret. Det sparar förstås resurser, samlar kompetens och gör att alla anläggningar synkroniseras och agerar på lika sätt. Inte minst underlättar det för chaufförerna som göra det mesta själva men också alltid kan få snabb hjälp från kundcentret.

Med ett klick kan operatören få fram valfri bild på någon av de 80 stationerna. Just nu är vågen i Hamra uppe på datorskärmen.

– Det ser ut att flyta på bra där, tycker Jamina. Vi ser direkt vad chaufförerna anger vid terminalen, och det gör det möjligt för oss att ge dem snabb hjälp, rätta till minsta problem, vilket är en trygghet för chaufförerna.

Lars Carlgren sitter bredvid och studerar, antecknar:

– Tänkte på det här med chaufförerna, vi kanske skulle ta en utbildning med dem också, jag tar med mig det i hemläxa. Kundkontakten är ytterst viktig för Flintab, vi är här i Borås 1-2 gånger per år. Senast i höstas, i samband med uppdateringen till en ny revision av Viktoria2, var NCC inbjudet till testet, berättar Carlgren.

– Att se kundernas perspektiv och höra deras önskemål är oerhört viktigt för att fortsätta utveckla Viktoria så det är marknadens bästa vägningssystem.

NCCs team manager Ivan Dunger ansluter och kollar om allt är under kontroll. Han berättar att kundcentret i Borås har fem år på nacken och personalstyrkan vuxit sakta men säkert.

– Det mesta har blivit bättre med Viktoria2, menar han. Det flyter på ett helt annat vis för alla inblandade, här och på stationerna, funktionaliteten har höjts på alla plan. Det gör förstås att personalen trivs och gör ett bättre jobb.

Linnea Nilsson tar av sig telefonlurarna. Hon har just avslutat ett samtal med en anläggning någonstans i Sverige:

– Skärmarna fungerar som ljudväggar, det ger lugn och ro när man arbetar. Lokalen är ljus. Sedan är det inte bara telefonsamtal och administration, vi får utbildningar av Flintab vid behov, vi får bra och snabb backup överhuvudtaget. Sådant stärker sammanhållningen.  

Kontakta oss, så berättar vi mer.

Magnus Wallin
Regionsäljare Norr
060-58 05 19
magnus.wallin@flintab.se

Marcus Patring
Regionsäljare Stockholm, Gotland
08-408 06 400
marcus.patring@flintab.se

Henrik Kindstedt
Regionsäljare Mellan
060-58 05 19
henrik.kindstedt@flintab.se

Erik Kassermo
Regionsäljare Syd
036-31 41 08
erik.kassermo@flintab.se

NCC använder ett Viktoria2-system med central drift som samlar alla anläggningar i Sverige, Norge, Finland och Danmark.
På anläggningarna sker främst försäljning av grus- och asfaltsprodukter till anläggningskunder, men det förekommer även privatkunder.

Viktoria är integrerat med NCC’s affärssystem där order hämtas där och transaktioner skickas tillbaka för fakturahantering. 

Typisk utrustning på en NCC anläggning är en eller flera fordonsvågar med självbetjäningsterminaler.
Terminalerna är försedda med telefon med lur för enkel kommunikation med kundcenter. Det sitter flera kameror direkt integrerade till Viktoria, exempelvis för foto av lasten samt ALPR för automatisk registrering av fordonet. Som ytterligare hjälp finns trafikljus och bommar efter behov.

Läs mer om Viktoria2 och Fordonsvåg 14-15

Med Viktoria2 får ni ett heltäckande registreringssystem som ger kontroll och ökad effektivitet.
Fordonsvåg med innovativ konstruktion och exceptionell driftsäkerhet