FAQ och support/felanmälan

Har du stött på problem? Eller vill du veta mer om våra system och produkter? Här har vi samlat snabb information kring de vanligaste supportfrågorna.

Onlinesupport TeamViewer

Tel +46 (0)36-31 42 00
support@flintab.se

Ärendehanteringssystem

För att kunna erbjuda bättre service har vi skapat ett kundcenter på Internet. Här kan du registrera nya ärenden, kontrollera status på tidigare registrerade ärenden och söka i vår kunskapsdatabas.

Support och felanmälan

Tel +46 036-31 42 55
support@flintab.se
Öppettider: 08.00-16:00 mån-fre

Produkter och försäljning

Tel +46 (0)36-31 42 00
info@flintab.se

Frågor om servicetjänster

Tel +46 (0)36-31 42 00
servicechefer@flintab.se

Frågor om kalibrering, lagkrav, metoder etc.

andreas.eneving@flintab.se
Kalibreringsbevis hämtas i kundportalen.

FAQ

Beställning och leverans

Det kan du göra på smidigaste sätt via spårningslänken som man får vanligtvis till eposten som är angiven vid ordertillfället eller kontakta vårt lager. Vid fler frågor kring en pågående beställning kontakta den ansvarige enligt ordererkännandet.

Noterar skadan på följesedeln vid mottagandet. Dokumentera skadan (bild). Kontakta oss för vidare bedömning om lämplig hantering.

Kontakta säljaren. Retur ska vara obruten förpackning, i annat fall sker prisavdrag efter bedömning.

Vid reklamationer kontaktas säljaren, eller i annat fall kvalitetsansvarig (andreas.eneving(at)flintab.se).  När reklamationer eller garanti hävdas ska Flintab alltid ges möjlighet att felsöka produkten, antigen på plats eller genom att defekt produkt skickas till oss.

Mindre produkter skickas till Flintab för felsökning. Ifylld reparationsanmälan skickas tillsammans med produkten. Reparationsblankett

Garantitid återfinns på ordererkännandet. 

Du hittar våra vanligaste manualer under respektive produkt här på hemsidan. Behöver du mer information eller särskilda uppgifter kontakta oss.

Kalibrering

I vår kundportal på Flintabs hemsida kan du hitta dina kalibreringsbevis. Genom att följa länken till:

https://go.flintab.se/_forms/default.aspx?ReturnUrl=%2f_layouts%2f15%2fAuthenticate.aspx%3fSource%3d%252F&Source=%2F

Du måste ha ett användarnamn och lösenord för att få tillgång till detta. Alla kunder hos Flintab har fått dessa uppgifter vid något tillfälle. Har personen slutat eller om man glömt inloggningsuppgifter kan man kontakta Flintab support så återställer vi lösenordet.

Hårdvara

Genom att öppna terminalskåpet så hittar man skrivaren på vänster sida av terminalen. Genom att dra ner denna till en mer ergonomisk nivå kan man enkelt få en bättre översikt kring status på kvittopappret.

För att få bort kvittotrasslet börjar man med att först vrida av strömmen till terminalen. Du använder strömvredet längst ner till höger för att göra detta. Därefter drar man ut kvittot pappret från skrivaren och ser till att pappret är helt. Om den verkar sliten eller du inte får ut hela kvittorullen i helt skick måste man öppna skrivarhuvudet som befinner sig längst upp på kvittoprintern och eventuellt borsta bort bitar av kvittopapper innan du placerar tillbaka den.

Därefter slår du på strömmen på nytt och kvittoprintern kommer troligen blinka rött på sidan. För in pappret på nytt och se till att du får en liten testremsa som bekräftelse på att du fört in kvittopappret på korrekt sätt. Därefter klickar man på ”FEED” knappen som finns på sidan och eventuellt startar om terminalen en sista gång i minst 30 sekunder innan man slår på strömmen igen för att se till att alla knappar lyser grönt.

 

Enklaste sättet är att hitta viktindikatorn och trycka på symbolen ”0” för att nollställa vågen. OBS. vågen skall vara obelastad när man gör detta. Se bilden nedan:

Annars kan man göra detta från Viktoria2 genom att ta fram instrumentet från klienthanteraren och Klicka på arkiv -> Nollställ instrument.
Om den är i ett snitt av -500kg till + 500kg så kommer vågen att nollställa sig. Är vikten högre än så, då måste man nollställa vågen via viktindiktatorn.

 

Viktoria2

Genom att följa denna PDF:en kan du uppdatera din licensnyckel varje år själv.
OBS! Varje systemägare får årligen en ny licensnyckel till sig runt mitten av februari. Denna licensnyckel måste man sedan fylla i Viktoria2.

Klicka här för att öppna PDF

Kontakta vår växel via 036-31 42 50 eller kontakta via info@flintab.se

Genom att gå in på vår hemsida på: https://www.flintab.se/utbildning/ kan du boka tillgängliga datum. Vi har både utbildningar kopplade till pågående leveranser samt fortsättningskurser/workshops för att utbilda personalen i tex. nyanställningar, revisionsläpp, workshops kring arbetssätt/effektivisering.

Vi har fortsatt support i Viktoria1 i den mån möjlig. Då Viktoria1 fortfarande fungerar i Windows 10 samt 11 så kan vi hålla supporten tillgänglig tills vidare. Mer information kring detta kommer här när läget eventuellt ändras.

Nej, Viktoria1 samt Viktoria2 har ej någon Logi4j sårbarhet.

Viktoria1 fungerar med versionerna SQL2007 – SQL2019

Viktoria2 fungerar med versionerna SQL2017 -> Nyare.

Dem som idag orsakar störningar vid installation/konfigureringar är Norton 360 samt Panda Antivirus. Vanligtvis måste er IT låsa upp dessa funktioner i antiviruset för att Viktoria2 skall fungera optimalt.

Vi har ett versionsläpp på våren. Vanligtvis 1:a veckan i April samt ett versionsläpp på hösten vanligtvis 1:a veckan i November. Man behöver ej uppdatera både och om man ej önskar detta. Dock rekommenderar vi starkt att man väljer att uppdatera minst 1 gång per år.